Steeds DRUKKER in de klas?!
NOS Stories publiceerde op 23 januari 2019 een interessant filmpje, waarin jongeren zelf aan het woord komen over ADHD en medicijngebruik.
Er worden minder ADHD-pillen geslikt. Tenminste, die van de populairste soort die je misschien wel kent onder de naam Ritalin. Vooral onder jonge mensen daalt het steeds meer. En toch kregen we van jullie – onze volgers – te horen dat het lijkt alsof er steeds meer hyperactieve, impulsieve leerlingen in de klas zitten die concentratie-problemen hebben.
‘ADHD is geen hersenziekte maar een gedragsprobleem’
Psycholoog Laura Batstra gaat in haar nieuwste boek ‘ADHD, macht en misverstanden’ in tegen de opvatting dat ADHD een hersenziekte is. In dit interview legt zij helder uit wat haar tegenstaat en zorgen baart als het gaat om de manier waarop ADHD bij kinderen behandeld wordt.
Laura Batstra is psycholoog en onderzoeker bij de Rijksuniversiteit Groningen. Haar thema is de medicalisering van kindgedrag en manieren om dat tegen te gaan. In haar nieuwste boek: ADHD, macht en misverstanden gaat zij in tegen het beeld van ADHD als hersenziekte. Batstra:“Als we ADHD neerzetten als een hersenziekte, dan bestaat het gevaar dat we werkelijk oorzakelijke factoren over het hoofd zien.” Lees meer
‘ADHD: een hersenziekte, of toch iets anders?’
Wat begon als een boze brief over ADHD resulteerde in een mooi artikel van Kenth Triesscheijn, waarin hij onderzoekt wat ADHD nou precies is. Hij zet hierin verschillende zienswijzen op ADHD op een rijtje.
“Toen ik (zelf ADHD’er) dat las, ergerde het artikel me. Ik ben er zelf altijd van overtuigd geweest dat ADHD wel degelijk een hersenziekte, -aandoening of -afwijking (het is maar net hoe je het wil noemen) is. En ik zie vaak hoe medicatie kinderen en volwassenen kan helpen! Tegelijk vroeg ik me af, of het wel terecht was dat ik me ergerde aan het artikel. Want, wat is ADHD nou precies? En hoe zeker weet ik eigenlijk dat ADHD een hersenziekte is?”
Lees meer
‘Is ADHD really a sleep problem?’
Relatief veel mensen met ADHD/ADD hebben ook slaapproblemen. Er wordt nieuw onderzoek gedaan naar de relatie tussen deze twee zaken.
“Around 75 % of children and adults with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) also have sleep problems, but until now these have been thought to be separate issues. Now a in a pulling together of the latest research, Scientists are proposing of a new theory which says that much of ADHD may in fact be a problem associated with lack of regular circadian sleep.” Lees meer
‘Ik ben 16 en ik slaap niet voor 2 uur’
Pubers en slaap, altijd een interessante combi. En als je als puber ADHD of ADD hebt, misschien wel nóg interessanter!
“Lisa (16) gaat elke nacht om twee uur slapen. Ja dat is wel laat, zegt ze. Maar eerder lukt gewoon niet. Ze lacht verontschuldigend. Om half acht gaat de wekker. Lisa zit in de vierde klas havo. „Ik heb er geen last van hoor, dat ik zo kort slaap.” Een klasgenoot: „Nou, je ziet er soms heel moe uit.”” Lees meer
‘Motivatie is cruciaal voor effectieve zelfsturing’
Een mooi interview met kinderneuropsycholoog Diana Smidts. Het sluit zó aan bij de bevindingen in onze praktijk! Het gáát niet alleen over trainen van executieve functies. Meerdere factoren kunnen een rol spelen en je zult echt naar het hele kind én de omstandigheden moeten kijken als een kind hierin lijkt vast te lopen bij het doen van taken.
“Kinderneuropsycholoog Diana Smidts signaleert dat de aandacht voor executieve functies een hype is geworden en dat baart haar zorgen. ‘Er zijn materialen ontwikkeld om executieve functies te ‘trainen’ maar die zijn op geen enkele manier wetenschappelijk onderbouwd.” Lees meer
‘Leerproblemen met ADHD; waarom rust en regelmaat niet altijd werken’
Een kort artikel over de visie van ADHD Praktijk Leiden e.o. als het gaat om starten in de brugklas.
“Brugklasleerlingen met ADHD/ADD hebben vaak een dubbele uitdaging. Nieuwe indrukken op school, een andere omgeving, een nieuw dagritme, andere kinderen in de klas, de weg op school moeten vinden, steeds wisselende docenten: alles is anders. Voor ieder mens is het vinden van de weg in nieuwe situaties een uitdaging; op een onbewuste laag moeten ‘denken’ en ‘voelen’ heel hard samenwerken om dat voor elkaar te krijgen.” Lees meer
Video: Wat is ADHD?
Pillen of chillen
Een interessante documentaire over de effectiviteit van mindfulness bij kinderen met ADHD/ADD.
“Bijna 4,5% van de kinderen tussen 4 en 18 jaar in Nederland slikt op dit moment pillen voor de behandeling van ADHD. Toegenomen prestatiedruk en de afgenomen tolerantie van afwijkend gedrag zijn belangrijke oorzaken van de sterkgegroeide hulpvraag. Is er een alternatief voor pillen? Om dat te onderzoeken is UvA-minds het onderzoek ‘Meditatie of Medicatie’ gestart.” Lees meer en kijk de documentaire
Meer lezen over ADHD en ADD?
Hier vind je links naar sites met meer informatie over ADHD en ADD:
(Het aanbod van sites en dus links is overweldigend, neem gerust contact met ons op voor advies)